مدارک پزشکی: |
واحد مدارک پزشکی شامل بخشهای: پذیرش ، آمار ، مدارک پزشکی و بایگانی مدارک پزشکی می باشد.
بخش پذیرش شامل پذیرش و تشکیل پرونده بیماران بستری و سر پایی می باشد.
کلیه بیماران اورژانس و غیر اورژانس و یا یکی از بستگان درجه یک ایشان، با در دست داشتن برگه دستور بستری پزشک ، دفتر چه بیمه ،شناسنامه و کد ملی بیمار به این بخش مراجعه نموده و تشکیل پرونده می دهند.همچنین پذیرش و نوبت دهی اتاق عمل نیز در همین بخش انجام می پذیرد.
بخش آمار : آمار کل بیمارستان اعم از بخشهای بستری و سر پایی ، درمانگاه و پاراکلینیک را در بر می گیرد.
آمار بستری با توجه به آماری که ماهیانه از تمامی بخشهای بستری به این واحد فرستاده می شود، تهیه و تدوین می گردد. آمار بستری ، درمانگاه و پاراکلینیک نیز ماهیانه از بخشهای مختلف گرد آوری شده و آماده می گردد.علاوه بر ارسال منظم ماهیانه آمار به سازمانهای مربوطه (واحد آمار و رایانه معاونت درمان ، معاونتهای بهداشتی) آمارهای گرد آوری شده مورد بررسی و تنظیم قرار گرفته ، شاخصهای استاندارد استخراج شده ، گرافهای آماری رسم شده و جهت بهره برداری و بودجه بندی مدیریتی به صورت کتابچه های سه ماهه ، شش ماهه و سالانه به بخشهای ذینفع اعلام می گردد.
فر آیند بخش مدارک پزشکی بطور خاص :
-1تحویل پرونده بیماران از بخشهای بستری به بخش مدارک پزشکی
-2ترتیب اوراق طبق ترتیب استاندارد
-3شماره گذاری شده و در دفتر ثبت اندیکس می شود
-4بر اساس نوع بیماری با استفاده از کتاب ICD ) International Classification of Disease ) کد گذاری می شود
-5اطلاعات پرونده بیمار به همراه خلاصه ای از پرونده و شرح حال بیمار و کد مربوطه در سیستم کامپیوتری وارد می شود
با توجه به کدهای هر بیماری ، آمار و تحقیق و بررسی بر روی بیماریهای مختلف امکان پذیر می باشد و این بخش از همین طریق پاسخگوی محققین و مراجعین می باشد.
همچنین پاسخگویی به مکاتبات مراجع قانونی ، ارگانها و سازمانهای بیمه گر نیز از دیگر وظایف بخش می باشد.
بخش بایگانی : شامل نگهداری کلیه پرونده ها و اوراق پرونده بیماران می باشد.
شرح وظایف واحد مدارک پزشکی در یک نگاه:
1. کسب خط مشی و دستورالعمل لازم از سرپرست مربوطه
2. نظارت بر واحدهای تحت پوشش پذیرش بیماران، بایگانی، کامپیوتر، کدگذاری و آمار بیمارستان
3. نظارت بر ورود و خروج پرونده ها و تکمیل بودن آنها در زمان پذیرش تا ترخیص بیمار
4. نظارت بر نحوه پاسخگویی به شکایات قانونی
5. بررسی و تحقیق درباره بهبود فرمهای مدارک پزشکی - روشهای کار - وسایل، جا و مکان قسمت مدارک پزشکی
6. درخواست و نظارت بر تهیه کلیه فرمهای پرونده های بیمارستانی
7. تنظیم سیستم کنترل پرونده بیماران بستری
8- عهده دار بودن مسئولیت کمیته مدارک پزشکی
9. نظارت بر گواهی فوت و گواهی ولادت
10. نظارت بر درخواست پرونده از واحدهای مختلف بیمارستان
11. همکاری د رتحویل پرونده جهت امور تحقیقاتی
12. نظارت در رعایت نظم وانضباط اداری پرسنل
13. پیگیری تامین نیروی انسانی در واحد مربوطه
14. برنامه ریزی، تقسیم کار و در صورت مرخصی جایگزینی نیرو در واحد مربوطه
15. نظارت بر عمکرد و نحوه برخورد کارکنان تحت پوشش.
16. ثبت وگزارش کلیه امور واحد مربوطه به مسئولین ذیربط شامل درخواستها ، ، کمبودها و نقایص
17- بررسی آمار و گزارش اقدامات واحد مربوطه به صورت ماهیانه جهت ارائه به مقام مافوق
18-تهیه و جمع آوری آمار مراکز درمانی ( بیمارستان – درمانگاه – کلینیک و... 19- تهیه و جمع آوری آمار مراکز پاراکلینیک ( آزمایشگاه – رادیولوژی سونوگرافی و ... 20- تهیه و جمع آوری آمار فعالیت بیمارستان ( تخت ثابت – تخت فعال – بیمار بستری و مرخص شده و ...
21- رفع و پیگیری موارد نقص در واحد مدارک پزشکی 22- ارائه گزارش آمار فعالیت درمانی به واحدهای مختلف و سایر موسسات دیگر
مسئول واحد مدارک پزشکی خانم فهیمه آقایی زاده |