ابلاغ سیاست های اصلی به ذینفعان کلیدی :
در راستای اجرایی شدن سنجه رهبری و مدیریت ، سیاست های اصلی بیمارستان ابلاغ می گردد.
ذینفعان کلیدی بیمارستان امام حسن مجتبی(ع) فومن
ردیف گروه ذینفعان:
1 همراهان بیمار و بیماران
2 کلیه همکاران شاغل در بیمارستان(گروه کارکنان و پزشکان)
3 واحد های پشتیبانی بیمارستان
4 شرکت ها و پیمانکاران طرف قرار داد با بیمارستان
5 دانشگاه علوم پزشکی گیلان
6 فرمانداری
7 نماینده مجلس فومن
8 سایر سازمانها( شرکت آب و فاضلاب، گاز، برق، ثبت احوال، مخابرات و شهرداری و...)
9 سازمانهای بیمه گر
10 وزارت بهداشت و درمان
11 مردم شهرستان همجوار
12 واحدهای نظامی و انتظامی( سپاه و بسیج)
13 خیرین و بنگاه های خیریه
14 انجمن بیماریهای خاص
15 نظام پرستاری و نظام پزشکی
16 تامین کنندگان دارو و لوازم مصرفی و تجهیزات پزشکی
17 ارائه دهندگان خدمات مختلف تعمیر و نگهداری
18 پزشکی قانونی
سیاستهای کلان بیمارستان امام حسن مجتبی(ع) فومن
سیاستهای کلان بیمارستان امام حسن مجتبی(ع) فومن در سه محور اصلی زیر مشخص میگردد که بر اساس مقررات و اختیارات واگذار شده به رئیس بیمارستان و در چارچوب رسالت و برنامه راهبردی بیمارستان تدوین و توسط تیم اجرائی پیاده سازی می شود.
• محور درمان، تجهیزات پزشکی
• محور آموزش
• محور مدیریت منابع و توسعه
سیاستهای بیمارستان در محور درمان:
- ارائه خدمات درمانی - تشخیصی در این مرکز تنها بر اساس نیاز مراجعین، در چارچوب استانداردها، پروتکل ها و گایدلاین های ابلاغی، مبتنی بر شواهد روز علمی، و فارغ از هرگونه تبعیض نژادی، اعتقادی، جنسی، سنی، طبقه اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی یا سطح تحصیلات صورت می گیرد.
- بیمارستان خود را متعهد به رعایت استانداردهای درمانی می داند و در هر مورد که اقدامات درمانی با حقوق بیمار، اصول ایمنی و استانداردهای درمانی مغایرت داشته باشد از اجرای آن ممانعت به عمل می آورد.
- بیمارستان رویه بیمار محوری و مشتری مداری را همواره سرلوحه کارهای خود قرار می دهد و اقدامات خود را به گونه ای سازماندهی خواهد کرد که در چارچوب امکانات و منابع، حداکثر رضایتمندی بیماران را فراهم نماید.
- این بیمارستان ترویج فرهنگ ایمنی بیمار را سرلوحه کار خود قرار می دهد به گونه ای که کلیه کارکنان، ایمنی را وظیفه اصلی خود بدانند.
- ترویج فرهنگ گزارش خطا در زمره اولویتهای فرهنگ سازی بیمارستان قرار دارد به نحوی که کارکنان بدون هیچ واهمه ای خطاها را به منظور برنامه ریزی جهت کاهش احتمال تکرار وقوع آنها گزارش نمایند.
- بیمارستان نهادینه نمودن برنامه ریزی پیشگیرانه به منظور مدیریت خطر در حوزه های مختلف را در اولویت های خود قرار داده است.
- به منظور پوشش حداکثری و دسترسی آحاد مردم، ارائه خدمات تشخیصی و درمانی از طریق عقد قرارداد با بیمه های پایه، بیمه های خاص و بیمه های تکمیلی صورت خواهد گرفت.
- ارائه کلیه خدمات تشخیصی و درمانی به کلیه مراجعین در غالب تعرفه های سالانه مصوب دولت جمهوری اسلامی ایران و آخرین ویرایش مصوب کتاب ارزشهای نسبی ارائه می گردد. در زمینه نحوۀ دریافت هزینه موارد بدون تعرفه، از مراجع بالا دستی ذیصلاح حسب مورد استعلام خواهد شد.
- دریافت هر گونه وجه خارج از چهارچوب تعرفه های مصوب ممنوع می باشد و در صورت مشاهده یا گزارش تخلف، موضوع حسب مورد در مرجع ذی صلاح مربوط مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و حق ذی نفع مسترد خواهد شد.
- کلیه مراجعین در صورت شمول، در دریافت کلیه خدمات تشخیصی و درمانی از مزایای قانونی مربوط مانند طرح تحول سلامت، مقررات سوانح ترافیکی، تبصره 15، مقررات مربوط به بیماران خاص، مقررات مربوط به بیماران نیازمند و سایر مقررات ابلاغی برخوردار خواهند شد. بیمارستان تسهیلات لازم را جهت اطلاع رسانی این حمایتها به مراجعین فراهم می نماید.
- بیمارستان خود را موظف می داند که در چهارچوب امکانات و منابع مالی تخصیص داده شده حداکثر استانداردهای ایمنی پذیرفته شده (برای کلیه کارکنان، مراجعین) را رعایت نماید و در این وضعیت خود را به صورت سالانه ارتقاء دهد.
- بیمارستان خود را موظف می داند که در چارچوب امکانات و منابع مالی تخصیص داده شده نسبت به اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و رعایت مفاد منشور حقوق بیمار حداکثر تلاش خود را انجام دهد و سالانه وضعیت خود را در این زمینه بهبود بخشد.
- این بیمارستان به همراهان در خصوص نحوه پذیرش و قوانین مقررات مرکز از طریق پمفلت و بروشور و تابلوها، اطلاع رسانی لازم را ارائه می نماید.
- این بیمارستان تمامی تلاشهای خویش را بکار می بند تا در راه اندازی هر اقدام تشخیصی و درمانی جدید، علاوه بر استانداردهای علمی مربوط، مطالعات اقتصادی لازم را انجام دهد و با انجام مطالعات اقتصادی لازم هزینه –فایده آن خدمت رانیزلحاظ کرده،جزدرمواردضروری ازراه اندازی خدمات زیان ده یافاقد الویت و ضرورت جلوگیری نماید.
-متناسب سازی تجهیزات وروشهای تشخیصی ودرمانی باآخرین استانداردهای قابل پیاده سازی درکشوربرای ارائه خدمات به بیماران بااولویت بخشی به بیماران دارای پیچیدگیهای تشخیصی – درمانی مبتنی برنظام ارجاع.
- به عنوان یک قاعده عمومی در صورت تمایل بیمار یک نفر از خویشاوندان بیمار می تواند او را در بخش همراهی کند. بیمارستان در صورت فراهم نمودن امکانات حضور همراه بیمار در بخش هزینه های مربوطه را در چهارچوب مقررات مربوطه اخذ می نماید.
- بیمارستان در صورت صدور مجوز حضور همراه، مقررات مربوط به حضور وی مانند رعایت ضوابط و مقررات عمومی بخش و بیمارستان، لزوم عدم مداخله وی در فرآیند درمان بیمار خویش یا سایر بیماران، ممنوعیت کسب اطلاع از اطلاعات خصوصی و پرونده سایر بیماران و ... را نظارت می نماید.
- بیمارستان ایام و ساعات و مقررات نحوه ملاقات و عیادت کنندگان از بیماران را حسب مورد به طور مناسب به مراجعین اطلاع رسانی خواهد کرد. لحاظ نمودن هر گونه محدودیت در این زمینه مانند همراه داشتن هدایا، ممنوعیت همراه داشتن گل و گلدان طبیعی و لحاظ نمودن محدودیت های سنی برای فرد عیادت کننده بایستی مبتنی بر شواهد معتبر و منوط به تصویب تیم اجرایی خواهد بود.
سیاستهای بیمارستان در محور آموزش:
- این بیمارستان سعی می نماید فضای سازمانی خود را به سمت سازمانی یادگیرنده سوق دهد. در این راستا نیازسنجی، تدوین، اجرا و ارزیابی مستمر برنامه های آموزشی حسب نیاز برای کلیه ذینفعان مرکز بویژه (کارکنان و بیماران) و از تجربیات و دانش سازمانی به شکل سازمان دهی شده بهره گیری خواهد شد.
- استفاده از تکنولوژیهای جدید در ارایه خدمات آموزشی در دستور کار حوزه ی آموزش بیمارستان فومن است.
-سوپروایزر آموزش سلامت به کمک سوپروایزر آموزشی، پزشکان و سایرگروههای پزشکی دستورالعمل آموزشهای خودمراقبتی را تدوین کرده و حداقل موارد آموزشی را مشخص میکند تادرتمامبخشهاآموزشبهبیماربراساسآنهاانجامگیرد.
-سوپروایزرآموزش سلامت به کمک کارگروه آموزش به بیمار (رئیس بخش،سرپرستار،سوپروایزرآموزشی ورابط آموزش به بیمار)،بااستفاده ازاطلاعات سیستمHISبرای تعیین بیماریهای شایع وارزیابی بیمار،نیازسنجی آموزشی بیماران راانجام داده واولویتهای آموزشی آنان رامشخص مینمایدو براساس نیازسنجی آموزشی انجام شده،کلاس آموزشی برای بیماران وهمراهان برگزارمیکند.
سیاست های بیمارستان در محور مدیریت منابع و توسعه:
- نظام تصمیم سازی در این بیمارستان مشارکتی (در سطحهای مختلف مشارکت حسب مورد) و کمیته های بیمارستانی از ارکان تصمیم گیری خواهند بود و در تعریف و استقرار برنامه ها نیز به صورت تیمی عمل خواهد شد.
- این بیمارستان به منظور ارائه خدمات شایسته تلاش می کند با رعایت مقررات و سیاست های استخدامی نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، زمینۀ جذب و انتخاب نیروهای توانمند و کارشناس را به تعداد کافی فراهم آورد و در چارچوب امکانات و منابع در اختیار وضعیت تناسب نیروهای انسانی با سطح استاندارد را بویژه در حوزه نیروهای درمانی سالانه بهبود بخشد.
- این مرکز در راستای بهبود رفتار حرفه ای و ارائه خدمات تشخیصی و درمانی با احترام و ایمن، ضمن تدوین و بروزرسانی استانداردهای رفتار حرفه ای در مرکز، جهت توانمند سازی مستمر کارکنان خود در تمام رده ها و ارتقای دانش و مهارتهای حرفه ای و رفتاری ایشان برنامه ریزی لازم را انجام داده، متناسب با امکانات و منابع در اختیار وضعیت شاخصهای بیمارستان را از این نظر سالانه بهبود بخشد.
- این مرکز نهادینه نمودن نگرش سیستماتیک و سوق دادن سازمان به سمت سازمانی یادگیرنده به منظور ایجاد نگرش فرا واحدی در کلیه کارکنان و تلاش مستمر آنها در تحقق رسالت بیمارستان به بهترین نحو ممکن را جزء اولویت های خود مهم قرار می دهد.
- بیمارستان ضمن بهبود وضعیت خود در مستند سازی پرونده های بالینی و با حفظ امنیت، سطوح دسترسی و محرمانگی اطلاعات تلاش می کند به منظور تسهیل ارائه خدمات به مراجعان و ذینفعان بیمارستان با بهبود روشهای ثبت، نگهداری، پردازش و گزارش گیری اطلاعات با ارتقا و بروزرسانی وضعیت فناوری اطلاعات و بکارگیری سامانه های لازم، به تدریج به سمت سازمانی الکترونیک و هوشمند پیش رود و در این راستا سیستم نوبت دهی الکترونیک و نظام ارجاع انجام شده و تشکیل پرونده الکترونیک بیماران،نیزدر الویت قرار دهد.
- بیمارستان با اجرای ساز و کارهای پیش بینی شده در آیین نامه مالی معاملاتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ضمن انطباق کسب منابع مالی (اعتبارات دولتی مصوب و درآمدهای اختصاصی و کمکهای دولتی و غیر دولتی) و هزینه کرد آنها با قوانین و مقررات موضوعه در چارچوب بودجه سالانه، انضباط مالی، الویت بندی، هزینه –فایده وافزایش بهره وری راسرلوحه کارقرارداده،ازتحقق آنهااطمینان حاصل می نماید.
- این بیمارستان مساعی خود را به کار می بندد تا در راستای افزایش درآمدهای اختصاص ضمن توسعه کمی و کیفی خدمات، ضمن بهبود ثبت و مستند سازی خدمات با ایجاد تعامل سازنده با سازمان های بیمه گر پایه، تکمیلی و خاص و نیز رعایت مقررات، زمینه کاهش کسورات را فراهم کند.
- در جهت توسعه کمی و کیفی خدمات و افزایش بهره مندی گروههای آسیب پذیر، راهبرد جذب کمک ها و حمایت های مردمی، افراد خیر، سازمانهای مردم نهاد و نیز بهره گیری از امکانات نهادهای حمایتی مانند بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی و ... در دستور کار قرار خواهد داشت و اقدامات و برنامه های لازم در این زمینه سازماندهی خواهد شد.
- این بیمارستان در راستای ایفای مسئولیتهای اجتماعی خود سعی خواهد کرد در اجرای برنامه های حفظ محیط زیست، بهبود سلامت عمومی جامعه، بیماران و کارکنان و .... همواره پیش قدم باشد.
- بیمارستان با رعایت مقررات آیین نامه مالی معاملاتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و سیاستهای ابلاغی مراجع بالادستی مجاز است در مواردیکه به بهبود وضعیت ارائه خدمات یا بهبود شاخصهای مالی می انجامد یا منابع انسانی یا تجهیزاتی یا مالی لازم را در اختیار ندارد ،نسبت به استفاده از خدمات مشاوره با بکارگیری یا جذب مشارکت افراد دارای صلاحیت حقیقی یا حقوقی یا برونسپاری خدمات یا جذب سرمایه گذار اقدام نماید. در تمام این موارد از رعایت صرفه و صلاح مرکز و بویژه عدم کاهش کیفیت خدمات تشخیصی و درمانی یا آموزشی اطمینان حاصل خواهد شد و برای تمام پیمانکاران سازکارهای نظارتی تعریف خواهد شد.
دکترکیقبادعاشوری /رئیس بیمارستان امام حسن مجتبی (ع)-فومن